راه اندازی خدمات روانشناختی در سامانه تلفنی 4030
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از راه اندازی خدمات روانشناختی در سامانه تلفنی 4030 خبر داد و گفت: با توجه به اینکه با شیوع بیماری کرونا موجی از استرس، ناامنی، اضطراب و ترس در جامعه، خانوادهها و کودکان ایجاد شده است، روانشناسان از طریق سامانه 4030 به ارائه مشاوره می پردازند.

به گزارش پایگاه خبری وب دا، دکتر افشین دلشاد اظهار کرد: با در نظر گرفتن ضرورت پاسخگویی به نیاز عموم جامعه در زمینه اطلاع رسانی در حوزههای مختلف بیماری کووید19، سامانه ۴۰۳۰ توسط وزارت بهداشت راه اندازی شده است.
وی توضیح داد: شهروندان در صورتی که احساس کردند به دلیل استرس یا افسردگی برای چند روز متوالی نمی توانند کارهای روزمره را انجام داده و یا تحت فشار زیادی هستند، با شماره گیری سامانه 4030 از خدمات روانشناختی روانشناسان در خصوص مدیریت استرس و اضطراب بهره مند شوند.
دکتر دلشاد با بیان اینکه این سامانه از دو طریق آماده پاسخگویی به نیازهای مخاطبین است، تصریح کرد: یک شیوه استفاده از پیامهای صوتی است که تماس گیرنده بعد از برقراری تماس با سامانه ۴۰۳۰ میتواند با استفاده از کلید ۳ به لیستی از پیامهای صوتی(کاهش مدیریت استرس و روش های آرام سازی، نحوه برخورد با استرس کودکان در منزل، کاهش استرس در خانواده بیماران کرونایی) دست یابد.
این مسئول اضافه کرد: مخاطبین همچنین می توانند بعد از برقراری تماس با سامانه ۴۰۳۰، با استفاده از کلید ۸ به روانشناس به جهت ارائه راهنمایی و مشاوره روانشناختی متصل شده و ضمن بیان سوالات یا مشکلات احتمالی خود از خدمات روانشناسی بهره مند شوند.
دکتر دلشاد افزود: در حال حاضر حدود ۳۰۰ نفر از روانشناسان وزارت بهداشت به صورت کشوری شاغل در نظام مراقبتهای بهداشتی اولیه برای ارائه خدمات تلفنی در این سامانه بکار گرفته شده اند.
وی تصریح کرد: این روانشناسان برای ارائه این نوع از خدمت آموزش دیده اند و آمادگی لازم را برای ارائه راهنمایی و مشاورههای کوتاه تلفنی در حوزه سلامت روان دارند.