parcham سرمایه گذاری برای تولید
  • 1404/09/29 - 11:58
  • - تعداد بازدید: 68
  • - زمان مطالعه : 4 دقیقه
  • /Z3xm

نکاتی مهم درباره رانندگی در جاده های برفی

با ورود سامانه‌های سرد، بارش برف و کاهش شدید دما، بسیاری از جاده‌های کشور از جمله استان خراسان شمالی لغزنده و پرخطر شده‌اند، شرایطی که اگر با بی‌احتیاطی همراه شود، می‌تواند زمینه‌ساز تصادف‌های زنجیره‌ای و حوادث مرگبار باشد. در همین راستا معصومه احمدزاده، کارشناس سوانح و حوادث در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با تأکید بر لزوم رعایت اصول ایمنی، در این روزها، به تشریح مهم‌ترین نکات رانندگی در جاده‌های برفی و یخ‌زده پرداخت.

احمدزاده روز شنبه 29 آذرماه 1404 در گفت و گو با وبدا؛ گفت: در شرایط برفی، ایمنی سفر حاصل سه ضلع اصلی است، راننده آگاه، خودروی آماده و شیوه صحیح رانندگی. نبود هر کدام از این عوامل، ریسک حادثه را به‌طور جدی افزایش می‌دهد.

 

کارشناس حوادث در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به نقش کلیدی راننده افزود: اولین و مهم‌ترین عامل ایمنی، رفتار راننده است. در هوای برفی، راننده باید قبل از حرکت تصمیم بگیرد که آیا سفر ضروری است یا خیر. بسیاری از حوادث به دلیل سفرهای غیرضروری رخ می‌دهد.

 

وی توصیه هایی را برای داشتن سفر ایمنی مطرح و بیان کرد: پرهیز از عجله و شتاب، حفظ آرامش و تمرکز کامل، پرهیز از سبقت‌های غیرمجاز، افزایش فاصله طولی با خودرو جلویی (حداقل دو برابر حالت عادی)، توجه مداوم به علائم هشداردهنده جاده‌ای از مهم ترین توصیه هاست.

 

احمدزاده تأکید کرد: در جاده برفی، کنترل خودرو مهم‌تر از سرعت رسیدن به مقصد است.

 

 نقش خودرو، وسیله‌ای آماده یا خطری متحرک؟

به گفته این کارشناس، حتی بهترین راننده هم با خودروی غیراستاندارد در برف ایمن نخواهد بود: خودرو باید قبل از ورود به جاده‌های برفی، کاملاً بررسی شود. نقص فنی در این شرایط، مساوی با خطر جدی است.

 

وی با اشاره به نکات ضروری برای ایمن‌سازی خودرو خاطرنشان کرد: قبل از حرکت در جاده ها از سالم بودن سیستم ترمز و ABS مطمئن باشید، از لاستیک مناسب زمستانی یا زنجیرچرخ استفاده کنید،  سلامت باتری را بررسی کنید (هوای سرد باتری را تضعیف می‌کند)، از پر بودن مخزن سوخت مطمئن شوید، عملکرد مناسب بخاری و برف‌پاک‌کن‌ها را چک کنید و تجهیزات زمستانی (زنجیرچرخ، چراغ‌قوه، پتو، آب و خوراکی) به همراه داشته باشید.

 

چگونه در جاده‌های برفی رانندگی کنیم؟

 

احمدزاده با اشاره به شیوه صحیح رانندگی در این شرایط گفت: در برف و یخبندان، هر حرکت ناگهانی می‌تواند باعث لغزش خودرو شود. در شروع، حرکت به‌آرامی و بدون گاز ناگهانی باشد، از ترمز حداقل و ترمز گیری تدریجی، ترجیحا استفاده شود.

 

وی افزود: در مسیرهایی که پستی ها و بلندی های آن با برف پر شده است تا از شرایط مسیر حرکتی به خوبی مطمئن نشدید، هرگز با سرعت بالا حرکت نکنید، آرام و با سرعت مطمئن برانید و از انجام حرکات با ریسک بالا پرهیز کنید. هرگاه احساس کردید اتومبیلتان به اصطلاح گاز هرز می خورد و به سرعت آن اضافه نمی شود، دنده را سبک کرده و سعی کنید در مسیرهای برفی و یخی ازسنگین ترین دنده ممکن استفاده کنید. این حالت باعث می شود بیشترین چسبندگی حاصل شده و کمترین هرزگردی را داشته باشید.

 

وی اضافه کرد: هرگز در مسیرهای برفی برای دور زدن فرمان را تا انتها نگه دارید،این کار قدرت عمودی اتومبیلتان را کم کرده و باعث هرزگردی وعدم توانایی دردور زدن خواهد شد. دایره ای بزرگ را برای این کاردرنظر بگیرید، تا بتوانید با کمک سرعت مناسب و با چرخاندن کم فرمان این کار را انجام دهید. ممکن است در مسیری مستقیم به علت لغزندگی به طرفین راه منحرف شده و در شیب طرفین جاده گرفتار شوید. در چنین موقعیتی اگر اطراف مسیر باز باشد، اتومبیل را جابجا کرده و با دنده عقب نسبت به مسیر، زاویه ۹۰ درجه را انتخاب کنید و با شتاب گیری و دنده سبک به مسیر بازگردید.

 

احمدزاده خاطرنشان کرد: اگر بخواهید به وسیله حرکت جانبی به مسیرتان بازگردید، کاملاً در اشتباه هستید در این حالت قدرت بین چرخها به دلیل فشار روی دو چرخ جانبی به درستی تقسیم نمی‌شود و تنها دو چرخ بدون حاصل هرزگردی می کنند. اگر در کناره های مسیر به علت باریک بودن و محدودیت مثلاً وجود درخت و یا مانعی طبیعی قابل دسترسی نبود باید به وسیله اتومبیل های دیگر اقدام به بکسل کردن اتومبیل نمایید.

 

وی با بیان اینکه اگر درمسیر تنها هستیدوچنین شرایطی برایتان پدید آمد، ادامه داد: اتصال به درخت یا هرجسم سنگینی که درجهت مقابل جاده قرار دارد(مثلا اگر به سمت راست منحرف شده اید اتصال باید به سمت چپ جاده باشد) وبا استفاده از دنده سنگین وسرعتی یکسان وبدن کم یا زیادکردن دورموتور می توانید به راحتی از مهلکه بگریزید.

 

وی افزود: درمواقعی که در برف و یخ گیر کرده اید باد لاستیک ها را کم کنید تا لاستیک کمی بخوابد. در این حالت ماشین بهتر از برف و یخ بیرون می آید. داشتن یک موکت،چند قطعه الوار،تخته یا فنس های پلاستیکی در ماشین در مواقعی که در برف ویخ گیر می کنید می تواند کارایی داشته باشد.

 

 رانندگی در مسیرهای یخی:

این کارشناس عنوان کرد:  در مسیرهای برفی ممکن است آب شدن تدریجی در طی روز به علت افزایش دما و یا تابش خورشید و یخ زدن آبهای حاصل از این جریان طبیعی به دلیل پایین آمدن دما درشب عبور از مسیر برفی را سخت تر کند. برای عبور ازمسیرهای یخی دقت شما ورعایت اصول وتکنیک های رانندگی نسبت به جاده های برفی باید دوچندان گردد.

 

این کارشناس حوادث خاطرنشان کرد: جاده برفی جای ریسک نیست. جان سرنشینان و دیگران امانتی در دست راننده است. رعایت همین نکات ساده می‌تواند جان‌های زیادی را نجات دهد.

 

 

  • گروه خبری : اخبار ویژه دانشگاه,آخرین اخبار دانشگاه
  • کد خبر : 59283

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید